söndag 6 januari 2013

Att ta ett steg till, men till vad?

Jag har haft tankar på att sluta min terapi. Det känns som om vi bara pratar och pratar och jag får liksom inte ut nått längre. Det känns som om jag behöver mer konkret hjälp. Det hjälper mig inte längre att prata. Det har gjort det. Det har hjälpt enormt! Att få trassla upp allt inom en liksom. Och få hjälp att förstå det och titta på det på nytt.

Men nu känns det som om jag behöver ta ett steg till. Kliva ännu längre. Få hjälp att hitta nya strategier. Nya tankemönster.

Har ni nån erfarenhet av sånt här? Jag känner mig oerhört kluven och förvirrad. För jag finner en stor trygghet i min terapeut.... Fan va svårt allt ska vara.

2 kommentarer:

  1. Hej! Har du testat på KBT (kognitiv beteende terapi)? Där lär man sig att ändra sina tankemönster så att man t.ex. kan hantera sin ångest. Googla o läs lite om det. Jag har själv varit deprimerad och gått på både samtalsterapi och KBT. Idag är jag fri från min depression men kan däremot fortfarande få ångest ibland, men jag vet hur jag ska hantera det. En viktig sak också för att man ska bli frisk är att man kommer ifrån det som har gjort så att man kanske har blivit deprimerad eller fått ångest. Om man t.ex. är i ett dåligt förhållande eller har det dåligt hemma och situationen inte förändras så är det inte så lätt att bli frisk. Man kan prata ut om det hos sin psykolog/kurator men man kan inte riktigt bearbeta det eftersom det fortfarande pågår. Hoppas detta hjälpte lite. Kan varmt rekommendera KBT. Dock är det väldigt viktigt att du "klickar" med din terapeut. Gör du inte det så är mitt råd att byta i så fall. Och vad gäller samtalsterapin (? som du verkar gå på nu) så behöver du ju inte sluta i fall du känner en trygghet där. Du har rätt att gå dit så länge du vill. Du kan både gå på KBT o samtalsterapi samtidigt har jag för mig. Kolla upp det.

    MVH

    SvaraRadera
  2. Hej

    vet hur jobbigt det kan vara, lider av depression med, och jag tog antidepressiv i ett år ungefär men jag tyckte inte om det så jag slutade och nu ett år efter så har jag inte blivit bättre och what to do next?? . , styrkekramar

    SvaraRadera