lördag 13 oktober 2012

Casper: Att leva med någon som mår psykiskt dåligt

Hej allihop, jag kallar mig här för Casper och är Chabos pojkvän och sambo. För ett tag sedan så fick Chabo ett inlägg ifrån en läsare, där personen berättar att den nyligen gått in i ett förhållande. Dennes pojkvän är deprimerad, han mår dåligt och har ångest. Personen som skrev inlägget, undrade lite över hur man lever tillsammans när ena parten är deprimerad.

Till och börja med vill jag säga att det är inte fel att tycka det är jobbigt. Det är inte alltid lätt att leva med någon som inte mår bra psykiskt. Till att börja med är det jobbigt att se någon man tycker om må dåligt, men sen kan det vara jobbigt att den man lever ihop med inte bara kan försöka ta saker lite enklare. "Det är inte hela livet ifall något går fel".

Har man inte mått dåligt psykiskt själv kan det vara otroligt svårt att sätta sig in i den situationen.

Att leva ihop med någon som mår dåligt är alltså inte lätt. Men vem är det lätt att bo ihop med.?
Du som partner måste försöka förstå att allt är inte lika lätt för alla människor, men försök att sätta gränser ändå. Om man skall orka leva ihop med någon måste det vara på bådas villkor.

Men att vara deprimerad och leva med ångest är inget någon person väljer, det måste man inse. Det är inte kul, utan otroligt jobbigt. Det gör också att man inte riktigt klarar av att visa vad man känner och det beror på att det finns så mycket känslor man inte klara av att känna. Det är en väldigt vanlig försvarsmekanism. Det blir alltså för jobbigt att känna allt som finns.

Anledning att din pojkvän började känna att han mådde kasst när ni träffades och blev tillsammans, beror säkerligen på att han kände trygghet och säkerhet tillsammans med dig.

Jag förstår att du tycker det är jobbigt och svårt när situationen är som den är. Jag har ju också gått igenom detta. Jag har tyckt det varit otroligt frustrerande emellanåt. Jag har bara velat skaka till chabo så att hon kan släppa det jobbiga och gå vidare. Tyvärr fungerar det inte så, men jag har heller aldrig skapat så starka band med någon annan människa som jag gjort med chabo. Att vi klarat av att gå igenom alla tuffa stunder vi haft ihop har gjort förhållande väldigt tryggt och stabilt. Ett bättre förhållande än vad vi har idag är nog väldigt svårt att hitta.

Jag kan inte ge dig något direkt direktiv på hur ni ska göra för att allt ska bli perfekt. Men jag tycker att du ska prata med honom, förklara hur du känner. Samt be att han berättar hur det känns när det är jobbigt för honom. Sen att han börjat gå och prata med någon är väldigt positivt, det är ett måste att få professionell hjälp för att kunna vända på steken.

Det bästa tips jag kan ge dig eller er, är att ni pratar med varandra. Ta lärdom av varandra. Sen kan jag lova dig att med professionell hjälp och medicin kommer din pojkvän att må bättre tids nog.

Har du eller någon annan mer frågor till mig, så skriv det. Jag hjälper gärna till så gott jag kan. Hoppas att ni fått ut något av detta.

Bästa Hälsningar Casper

 

6 kommentarer:

  1. Det är bra att även få se en annan sida av det hela. För min pojkvän var det väldigt viktigt att han kunde gå och träna exempelvis när jag mådde dåligt för han var tvungen att må bra för att orka ta hand om mig. Det är även viktigt att äta bra för att orka. Så det är viktigt att den andra kan hämta ny energi så att inte båda blir orkeslösa och ledsna. Hur gör du för att orka med?
    /Lollo

    SvaraRadera
  2. Tack för svaret! Som sagt så går han till psykolog och äter antidep. men man får ha tålamod även med det. Det blir en enda lång väntan. Vi kan prata om allt, och det har nog varit räddningen. Det har varit en tung höst för mig. Han började med tabletterna i september och vid första depr. rekommenderas att man äter i minst ett halvår för att inte få återfall lika lätt. Så jag ser fram emot våren och hoppas verkligen att han/vi ska slippa lida...

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Väldigt bra inlägg. Min pojkvän som jag varit tillsammans med i ca 2 år är deprimerad och har dippat till och från så länge jag känt honom. Nu har han dippat riktigt ordentligt, han går på medicin och pratar med en kurator men jag känner att han stöter bort mig mer och mer för varje dag, han tar inte på mig, lyssnar inte, vill att jag ska lämna honom ifred när han mår dåligt, och när han ändå har en bra dag får jag ingen kontakt med honom heller. Jag älskar honom och vill inte lämna honom för den här perioden, men vet heller inte om jag kommer att klara det i längden. Känner mig som en egoist som inte klarar av all negativ energi. Men jag kan inte ha kul med min pojkvän längre, jag kan inte prata med honom för det känns som att jag pratar med en vägg. Jag försöker ge honom råd som träning, minska alkoholen och inte ha för mycket krav på sig men han bara fräser som en katt på mig när jag säger sånna saker. what to do?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, du som skrev 11 oktober 2013. Min pojkvän började äta SSRI medicin och efter 3 veckor sade han att han inte kände sig så kär längre. Sexlusten påverkas nästan alltid, men det finns mycket belägg för att även känslor som kärlek kan upphöra pga dessa preparat som höjer serotoninet men dämpar dopaminet i kroppen (som är det man får kärlekskänslor av). ca 10% av dem som äter SSRI tål inte och tappar sin empati, kärlek och känner sig som i en bubbla av medicinen. Det gick upp och ned och vissa dagar var min pojkvän mycket kärleksfull och andra dagar kall - en dag gjorde han slut abrupt och jag har inte hört från honom sedan dess. Vi bodde ihop sedan 2 år och sedan han började äta SSRI blev han totalt personlighetsförändrad. Jag har läst mycket om medicinen sedan dess på nätet och är övertygad att om jag förstått det tidigare och bett honom tala med läkaren om sina tappade känslor för mig och prövat en annan medicin så hade vi fortfarande varit tillsammans. Försök få din pojkvän att byta medicin jag är övertygad om att den är boven. Det är först när människor som ätit medicin slutat med den som de förstått hur avtrubbade de var på den, vilket betyder att han inte förstår att hans minskade lust för dig har att göra med medicinen sålänge han äter den. Moment 22 men försök få honom att byta. Hoppas att det går bra för er!

      Radera
    2. läs här tex
      http://depression.about.com/b/2009/04/17/can-ssris-make-you-fall-out-of-love.htm

      Radera
  4. Hej, du som skrev 11 oktober 2013. Min pojkvän började äta SSRI medicin och efter 3 veckor sade han att han inte kände sig så kär längre. Sexlusten påverkas nästan alltid, men det finns mycket belägg för att även känslor som kärlek kan upphöra pga dessa preparat som höjer serotoninet men dämpar dopaminet i kroppen (som är det man får kärlekskänslor av). ca 10% av dem som äter SSRI tål inte och tappar sin empati, kärlek och känner sig som i en bubbla av medicinen. Det gick upp och ned och vissa dagar var min pojkvän mycket kärleksfull och andra dagar kall - en dag gjorde han slut abrupt och jag har inte hört från honom sedan dess. Vi bodde ihop sedan 2 år och sedan han började äta SSRI blev han totalt personlighetsförändrad. Jag har läst mycket om medicinen sedan dess på nätet och är övertygad att om jag förstått det tidigare och bett honom tala med läkaren om sina tappade känslor för mig och prövat en annan medicin så hade vi fortfarande varit tillsammans. Försök få din pojkvän att byta medicin jag är övertygad om att den är boven. Det är först när människor som ätit medicin slutat med den som de förstått hur avtrubbade de var på den, vilket betyder att han inte förstår att hans minskade lust för dig har att göra med medicinen sålänge han äter den. Moment 22 men försök få honom att byta. Hoppas att det går bra för er!

    SvaraRadera