torsdag 29 november 2012

Biverkningar

Jag fick en förfrågan om vilka mediciner jag äter och vilka biverkningar jag fick i början. Så jag tänkte försöka svara på det.

Jag äter Citalopram just nu, antidepressiva (SSRI) och tar Atarax som lugnande vid behov.

I början med citalopramen så blev jag ännu mer nere. Det var som om jag sjönk djupare ner i depressionen. Jag hade pirrningar i armarna och benen. Jag svettades ofantligt mycket. Jag var trött och fick ont i kroppen. Kommer inte riktigt ihåg, men jag tror det var det i stort. Men det slutade allt ihop. Efter några veckor. Tre tror jag ungefär.

Sen var det jobbigaste sexlivet. Hade ingen lust över huvudtaget. Och när jag väl hade det kunde jag inte få orgasm. Det kan fortfarande vara svårt i vissa perioder. Men vi har vant oss vid det och vi vet vad det beror på. Huvudsken är att jag mår bättre idag än vad jag gjorde förut.

Visst, jag svettas mer idag än vad jag gjorde innan. Och det kan pirra i armarna och benen lite då och då. Men bara man tar sig igenom den första perioden så blir det så mycket bättre!  I alla fall för mig. Och min panikångest slutade efter bara några dagar. Puts väck var den. Helt otroligt. Det hade jag inte en aning om. Att de skulle ha inverkan på det. Så det var en väldigt positiv överraskning.

Ataraxen är ju från början en medicin för barn att ta för att inte klia på sina eksem. Men den visade sig vara lugnande också. Och jag är väldigt lättpåverkad när det kommer till medicin (har det visat sig) så jag bli dåsig utav den. Och jag tar den bara när jag är väldigt orolig och behöver sova bort oron och ångesten för att orka. Den får jag inga biverkningar av, förutom kanske lite extra trötthet dagen efter.

Jag vet inte så mycket om biverkningar och mediciner. Men jag vet att när du äter antidepresiva så mår du sämre i början och det har endel biverkningar. Men de går över! Men är du orolig så tycker jag du ska ringa din läkare, eller bara 1177 (sjukvårdsupplysningen) för att fråga.

Hoppas du fick ut lite av mitt svar i alla fall.

Kram på dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar