tisdag 10 april 2012

Där kom det - pang!

Igår kom mitt breakdown som jag förfarat ska komma nu när jag mått så bra. Mamma kom ner och pratade med mig och Casper igår kväll om att hon tycker det är osunt att äta tabletter och att man faktiskt får ta att det är "lite tufft" ibland... Hon sa att så farligt kan jag inte må, hon har ju varit med under hela min uppväxt. Jag hävde då ur mig några av de saker jag mått dåligt över i ren ilska. Hon tyckte genast att jag pekade på att det skulle vara hennes fel och var påväg att storma ut ur rummet. Martyrskap... Rasmus och hon började tjafsa och det slutade med att vi alla tre grät. Jag tror att hon förstår lite mer och att hon hädanefter kommer se på Casper med andra ögon.

Men det var ett fruktansvärt ögonblick för mig. Jag visste att det skulle bli så här. Därför hade jag inte sagt något. Hon tyckte att jag får tåla att må lite dåligt, det gör alla. Hon påpekade att vi inte kan vara så bra för varande efter som jag mår som jag gör. "Man ska vara lycklig och glad i din ålder!" Jo tack, jag vet att du tycker det. Jag har försökt i 22 år.... Fan vad arg jag blev. Alla mår inte bra, det är så det är. Och det är okej! Jag oroar mig alltid för något som rör henne. Alltid. Jag tror jag älskar henne för mycket. Bryr mig för mycket om vad hon tycker och tänker hela tiden. Vilket resulterar i att jag inte kan ta några egna beslut eller leva ett eget självständigt liv. Även om hon inte säger åt mig vad jag får och inte får så vet jag det innerst inne och tenderar handla efter det. Så det är ju inget hon gör, utan det är jag själv.

Så efter att vi pratat färdigt och det hade "löst sig" infann sig känslan av tomhet och ren hopplöshet. Jag orkar inte med ett helt liv där jag ständigt ska gå omkring och oroa mig för saker jag inte kan styra över. Som jag känner nu kommer jag aldrig kunna få ett självständigt liv och samtidigt vara nära henne. Vilket är det jag vill. Men hur ska jag göra? Jag vill inte såra henne med mina val och jag vill att hon ska vara glad för min skull. Så just där och då kändes det hopplöst. Vår hund är enda anledningen till att jag väljer att leva i en sån situation. Casper och alla andra kommer klara sig. De kommer förstå varför - men det kan inte hon. Så därför väljer jag att stanna kvar. Hon är min livlina.

Så där igår kväll föll jag igen. Och nu börjar jag min väg tillbaka igen. Oron och ångesten infinner sig och jag ägnar många tankar åt hur jag ska kunna klara av allt och få det att bli bra. Vi har pratat på att åka utomlands efter min examen och jobba, just för att jag behöver komma iväg och få lite distans till livet här hemma. För vart jag än är är hennes tankar och åsikter närvarande. Jag behöver kunna bli min egen och fatta min egna beslut och våga stå för dem. Just nu kan jag inte det. Jag styrs av dåligt samvete 24/7, om det inte är gentemot henne så är det för något annat. Jag orkar inte det. Men vi ska försöka genomföra lite förändringar i livet som det ser ut idag, så får vi ta det där ifrån.

7 kommentarer:

  1. Jag förstår hur det är att känna sig styrd av sina föräldrar, men i det här fallet tycker jag att din mamma beter sig väldigt konstigt. Hon ska ju hjälpa och stötta sitt barn och inte klanka ner på det. Det verkar som att hon är osäker på något vis. Hennes osäkerhet går ut över dig. Jag har tidigare påverkats mycket av vad mina föräldrar har tyckt men nu gör jag mer som jag vill och de accepterar mina val. Det låter bra att komma bort och jobba utomlands för då kan du fokusera mer på bara dig.

    SvaraRadera
  2. Alltså... förstår om din mamma menar väl, men just det hon säger till dig känns som det absolut sista man vill höra när man mår dåligt. Att någon annan kommer in och liksom slätar över, förminskar ens problem. Samtidigt säger hon i princip att hennes egna problem är/ har varit värre. Känner igen mycket av det hos min egen mamma. Jobbigt, för man vill ju inte bryta kontakten liksom.

    SvaraRadera
  3. Oj, vad hela ditt liv och din relation med din mamma i det närmaste känns som en spegelbild av min situation. Har också mått dåligt lång, lång tid och känt mig annorlunda. Har en svår, krävande, självisk, självcentrerad, martyrskapande, omtänksam, engagerad och snäll mamma. Hon växlar något otroligt och man vet aldrig när växlingen ska komma.
    Pluggar också på universitet/högskola, som du, och har en stöttande pojkvän som jag är livrädd för att skrämma iväg med hela mitt svåra, annorlunda och deprimerade jag.
    Det syns inte på mig. Jag är söt, vältalig, populär och kan i perioder anstränga mig och orka vara social och rolig. Nu är jag dock inne i en period när jag inte orkar, energin (och det går åt MYCKET av den)av att spela glad i sociala sammanhang blir alltid till slut uttömd och det slutar med att jag ligger här i sängen mitt på ljusa dagen och har inte duschat eller borstat tänderna än och telefonen har jag inte svarat i på flera dagar. Har dessutom en fysisk sjukdom som absolut inte mår bra av att jag knappt äter eller rör på mig på hela dagen. När den fysiska sjukdomen blir förvärrad, så mår jag ännu sämre psykiskt och detta resulterar i ännu mer sängliggande och fastande. Det är som en ond cirkel.
    Men. Det kommer bli bättre. En dag kommer det till och med bli så bra, att inte all energi måste användas till att orka med att ha något så basalt som ett helt vanligt liv. Det är jag säker på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. EXAKT så funkar jag med...! Det där med att man tömmer sin energi på att må så bra som möjligt. Verka pigg och glad och med som alla andra. Men så kommer man hem och liksom "dör". Kroppen stängs av och man orkar inte mer.

      Jag tänkte fråga dig om du skulle ha lust att skriva ett gästinlägg här i bloggen? Vi verkar ha ungefär samma problem och vara på samma plan i livet båda två. Det kan vara kul om andra också kan få din syn och dina erfarenheter av det hela. Känn ingen press! Men om du vill vore det väldigt givande. Både för mig och andra :)

      Ta hand om dig.

      Radera
  4. Det gör jag gärna! Behöver dock fundera lite på hur och vad jag ska skriva. Känns viktigt att det blir bra och dessutom skriver jag min C-uppsats just nu, så tankeverksamheten är kanske inte jättesnabb :)
    Och du, jag har också fått U på tentor, flera stycken. Fy, vad det gör ont, man mår fysiskt illa. MEN, man får försöka tänka på att man förstorar problem när man mår såhär. Förra läsåret mådde jag så jäkla dåligt och missade så många tentor att jag kommer att få ta en kompletteringstermin. Inte så kul, jag har mått (och mår fortfarande, ibland)jättedåligt över det. Men jag skrev ett personligt brev med läkarintyg till CSN för att få pengar den här terminen, och vet du va, min ansökan godkändes på två dagar! Man får försöka se saker utifrån och verkligen försöka inse att det löser sig. Inte lätt dock, katastroftänk är något man är alltför duktig på..
    Har bloggen någon mailadress? Jag vill nog vara anonym i gästinlägget så skriver inte gärna ut min mail i kommentarsfältet..

    Ta hand om dig också.

    SvaraRadera
  5. Hej.. hittade denna blogg och kändes som precis vad jag behövde läsa just nu. Sån grej man hittar och man känner bara "varför har jag inte hittat den här innan". Jag kände igen mig i ett annat inlägg du skrev för väldigt längre sen, sen började jag läsa vidare på din blogg och första inläggen (det här) var mitt liv, min vardag. Känner igen det här något så otroligt med min egen mamma. Just det där martyrskapet. Min mamma har också uttryckt sig väldigt konstigt och jag har känt mig och känner mig beroende av hennes erkännande och förståele. Trots det verkar hon vara den som förstå minst..

    Gör så ont få sån kommentar du berättar om. Gör så ont när ingen förstår, allra mest när ens egen mamma inte gör det. Vet inte vad jag mer ska skriva än att jag förstår, och kommer nog följa denna blogg. Nu ska jag iväg till psykologen.. haha!

    Ta hand om dig!

    SvaraRadera
  6. Varför har föräldrar så svårt att förstå detta? I mitt fall är det min pappa som inte förstår. Min mamma är Bipolär, så hon har mer än förståelse till mig vilket är skönt. Men min pappa är omöjlig! Han är näst intill dum. Och hur många ggr jag än förklarar så förstår han inte. Och jag håller med dig, det värsta som finns är när någon säger "du får bita ihop." Då vill jag bara gråta! Varför ska jag vara i denna situation?

    SvaraRadera