måndag 26 september 2011

Att se sig själv som ful.

Vi var ute på stan idag och skulle köpa vinterjacka till mig. Det slår mig att varje gång jag ser mig i spegeln så vänder jag bort blicken. Jag ser bara en blek, intetsägande och tråkig tjej stirra tillbaka på mig med död blick. Inget ser bra ut på mig. Inget. Alla färger gör mig blek och mitt hår är bara tragiskt. Han säger att han tycker det är tråkigt och jobbigt att jag hela tiden tycker att jag är ful, när han tycker att jag är väldens vackraste och att han är stolt att ha mig vid sin sida. Jag frågar honom varför jag tycker att jag är så ful. Jag gillar inte att tycka det. Jag minns när jag faktiskt var ganska nöjd med mitt utseende. Men det har bara gått utför. Jag vet att jag inte är fulare än någon annan. Men jag ser inget vackert längre. Och det gör ont i mig.

1 kommentar:

  1. Oj vad jag känner igen mig i det du skriver. Fantastiskt fin och ärlig blogg. Jag har själv gått igenom en depression ganska nyligen (23 år är jag). I princip allt du skriver hade jag lika gärna kunnat skriva själv. Jag vet mycket väl att det varken hjälper eller är till någon tröst, men en vacker dag ser man ljuset igen. Det är inte lätt, och det är inte roligt med en depression. Det är en sjukdom. Och du, skäms inte över det. Skulle du skämmas om du hade cancer? Jag tror inte det.

    Det här med att berätta för familjen om sin sjukdom är svårt, jag höll det hemligt under lång tid. (Bara min fantastiska pojkvän och min bästa vän visste) tills en dag då jag fick ett anfall och bara låg på golvet, skakade och grät- jag fick inte tag i varken pojkvän eller kompis och var tvungen prata med någon för att känna verkligheten, jag ringde min mamma. Varken mamma eller pappa blev arg eller besviken eller tyckte att jag svag- snarare tvärtom som tagit tag i det, och berättat. De ställde upp för mig så otroligt mycket och förstod att jag inte alltid orkade med saker.

    Jaa, vet inte direkt vad jag ville med detta inlägg. Men sköt om dig, och kämpa på med livet.

    /C

    SvaraRadera