tisdag 20 september 2011

Statestik.

Jag har surfat runt på nätet och letat information om depression för att få fram någon siffra på hur många som är drabbade. Men det är oerhört svårt att få fram något. Men det mest fortroliga jag fick fram var från sjukvårdsupplysningen:

"Omkring 40 procent av alla kvinnor insjuknar någon gång i livet i en depression som kräver medicinsk behandling, men av dem behandlas inte alla professionellt. Ofta beror det på att medvetenheten om depressioner är dålig, man förstår helt enkelt inte att man har en depression som borde behandlas medicinskt. Många kvinnor drar sig också för att söka hjälp inom vården för sin depression.

Av männen drabbas omkring var fjärde. Inte heller männen får medicinsk behandling i den utsträckning de skulle behöva. En uppskattning är att minst fem procent av den svenska befolkningen lider av en depression som kräver medicinsk behandling."

Det som är målet med min blogg är just att öka medvetenheten om depression och dess konsekvenser. Jag har gått i stort sett ett helt liv utan en aning om varför jag kännt mig som jag gjort. Varför jag känt mig annorlunda. Jag vill inte att andra ska behöva göra det. Jag vill försöka att hjälpa så gott jag kan. Och just nu såg jag detta som bästa sättet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar