onsdag 21 september 2011

Panikångest.

Jag har ätit citalopramtabletter i cirka ett halvår. Och visst gör de skillnad, men inte allt för märkbar. Det som dom gjort mest är att dämpa min panikångest. När det varit som värst fick jag 4-5 anfall i veckan. Nu kan jag räcka alla det senaste halvåret på en hand. Så det är underbart. Jag hade ingen aning om att det gick att medicinera.

För er som inte vet vad panikångest är så är det en känsla av att man håller på att dö. Man känner av olika fysiska symptom som t.ex. andningssvårigheter illamående vid stress och oro. Detta i sin tur leder till att man bli rädd och stressar upp ännu mer. Min erfarenhet är att det kommer när jag bli ledsen och orolig. Men kan dyka upp lite när som. Jag kan sitta och titta på tv, och helt plötsligt känner jag att jag börjar hyperventilera, jag får ont i bröstet, svettas och känner att jag inte får luft. Då kan det vara så att samtidigt som jag kikat på tv, har jag haft någon tanke som legat och gnagt och helt plötsligt går den till attack, utan att jag vet om det. Jag kan även få det när jag känner att jag tappar kontrollen över en situation, som när jag bråkar med min pojkvän. Då får jag panik och kroppen slutar fungera.

Det är ingen fara att få en panikångestattack. Du kommer inte att dö utav det. Men den får fysiska konsekvenser. Du upplever en känsla och det medför andra fysiska och riktigt känslor. Det kan vara bland annat illamående, andningssvårigheter och yrsel. Men som sagt hjälpte mina tabletter till att tygla detta. Vilket gjorde att jag blev av med oron och rädslan av att en panikattack ska komma.

Men nu har jag även endel knep som hjälper när ett attack kommit, och inte går att stoppa. Det hjälper att äta på något som knaprar, så som morötter eller knäckebröd. Eller hålla i något kallt som isbitar eller glass. Man kan även gå ut för att yla ner kroppen. Detta fungerar för att hjärnan har kört fast, och behöver bryta mönstret. Detta genom att sätta igång andra sinnen som känsel eller hörsel. Då kan hjärnan fokusera på annat och attacken kan avta. Men det vara i ungefär en halvtimme allt som allt. Från att den startat, eskalerar och slutligen avtar. Men detta är ju bara min "variant".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar