torsdag 19 januari 2012

Hur känns din elefant?

Jag läste precis en intressant artikel om depression, och hur det är en vanlig svensk folksjukdom. De hade med ett underbart exempel i form av en "historia" på hur det kan komma sig att alla har olika förklaringar på sjukdommen. Läkare har en, biologer har en, sociologer en, och psykologer en annan. De har olika utgångspunkter allihopa. Men jag tycker sagan stämmer så bra.
-------------------------------------------------------------------------

Många olika förklaringar

En depression kan vara en reaktion på en svår förlust. Men oftast är skälet mindre tydligt, och det finns många olika förklaringar.
Psykoanalytiker talar om en bakomliggande psykisk konflikt, inlärningspsykologer finner förklaringen i samspelet mellan individ och miljö, och medicinare pekar på en obalans bland hjärnans signalsubstanser eller kroppens stresshormoner.

Olika utgångspunkter

– Ibland påminns jag om historien om de tre blinda männen som träffat en elefant. Den som rört vid snabeln säger att elefanten är som en orm, den som tagit på benet förklarar att elefanten är som ett träd, och den som rört vid svansen hävdar att elefanten är som ett rep.
Vi forskare arbetar också utifrån våra egna utgångspunkter, och därför är det värdefullt att lära sig vad andra på fältet håller på med, säger psykologen Rachel Maddux (intervjuad i artikeln ”Det går att påverka depressiv läggning”).

-------------------------------------------------------------------------

Jag känner att det kan vara lite så med själva depressionen med. Man har känt olika delar av den, därför upplever vi den olika. Men det finns liknande dra. Alla är vi olika, därför påverkas vi på olika sätt. Vi har inte samma bagage med oss i våra "livsryggsäckar" (eller vad jag nu ska kalla det, det lät så himla klyschigt). Därför upplever vi saker annorlunda.

Människor som har varit med om mycket svårt i livet kanske påverkas starkare och lättare av vissa saker. Någon kanske flyger i taket för vad i någon annans ögon ser ut som en skitsak. Andra kanske inte berörs av motgång alls. Alla är vi olika. Och det är okej.

Resten av artikeln ligger ute på http://www.vetenskaphalsa.se/

1 kommentar:

  1. Hej!!!
    Jag känner igen mkt av det du säger!! När man har depression så orkar man inte o har ingen lust!! Men det gäller att gå över tröskeln från hemmet o sedan genomföra olika saker. Efteråt känner jag mig mkt nöjd!!!!
    Helgen har varit lugn o skön!!!!
    Ta hand om dig!!!
    Kram
    Ann-Charlotte

    SvaraRadera