måndag 23 januari 2012

Varför drabbas fler kvinnor av ohälsa?

Idag hade vi en föreläsning om ungdomar. Och vi kom in på depression och hur många som äter antidepressiva. Och det visade sig att det är dubbelt så många tjejer som killar som gör det. Oavsett åldersgrupp (i alla fall enligt den statistiken). Det är ganska skrämmande. Vad är det som gör att tjejer mår sämre? Eller gör vi verkligen det? Jag tror personligen att mycket ligger i diskurserna kring killar och tjejer. Det är mer accepterat att en tjej mår dåligt än att en kille gör det. Men samtidigt tycker jag att det är bullshit. För inte fan är det accepterat bland mina nära att tjejer mår dåligt. I alla fall inte tjejer inom vår familj. Så jag känner inte att det är speciellt accepterat.

Vi tog även upp att det kunde bero på att det under en lång tid har varit mannen som varit normen och kvinnan har sets som underordnad och svagare. Att kvinnor därför har blivit i präntade att de är svagare och vekare. Att det är därför vi "inbillar" oss att vi blir dåliga. Snacka om att jag satt och var irriterad när den diskussionen gick... För det tror jag inte ett skit på. Det är bara nått som är enkelt att skylla på. Visst kan det säkert stämma i vissa fall där en tjej blivit nedtryckt sedan hon var liten och tror att hon verkligen är så svag. Men då kanske hon faktiskt har någonting att må dåligt över?

Men sedan när jag träffade Casper så var det helt okej. Och inget konstigt med det. Men det var inte heller något som bara tjejer var. Utan killar kunde även drabbas lika hårt och lätt. Kanske kan det då bero på hur mycket man varit med om själv? De vet hur det är att må dåligt och vet därför att det inte är något som drabbar en efter kön. Men jag tänkte höra vad ni har för tankar kring det hela. Hur tror ni det kommer sig att det är kvinnor som är mer drabbade av ohälsa (men ändå enligt statistik lever längre än män)? Mår killar kanske lika dåligt? Är det medfött att vi är svagare? Tankar? :)

4 kommentarer:

  1. Den statistiken är baserad på dom som sökt hjälp va? Det känns som att fler tjejer söker hjälp för dessa besvär än killar. Att ha psykiska besvär klassas väl tyvärr oftast som något, ja, vad ska man säga? Pinsamt? Dåligt? Att man är störd?
    Jag kommer inte ihåg hur jag hittade din blogg men det är skönt att läsa den. Skönt att veta att det finns fler i samma ålder. Jag har nog inte kommit så långt som du än, är mest isolerad och allt är ganska mörkt och svart i min värld men, ändå.
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  2. Bra fråga faktiskt. Kan tänka mig att det är som Jessica skriver. Fler tjejer som söker hjälp helt enkelt! Jag tycker personligen att det kan kännas riktig jobbigt att som kille med depression höra detta. Känns inte så accepterat att må dåligt som kille...

    SvaraRadera
  3. Jag tror nog att det är lika många killar som tjejer som mår dåligt, men att det är mer tjejer som söker hjälp eller pratar om det än vad killar gör. Verkar som att de flesta killar tror att det "inte är okej" att dom ska visa känslor lika mycket som tjejer gör, så därför kanske dom inte söker hjälp eller vågar prata om det lika öppet som tjejer gör.

    SvaraRadera
  4. Hej! Tror att det är vanligt att killar tar till droger eller alkohol i stället för att prata om det.
    Agneta Blomberg

    SvaraRadera