fredag 17 februari 2012

Depression enligt DSM

Ni är några som frågat var jag gå på alla dessa föreläsningar. Det är ju så att jag läser till socionom, så det är "lektionsföreläsningar" på universitetet. Älskar utbildningen by the way.

Men i alla fall. Vi hade ju en föreläsning om depression igår. Och jag tänkte dra definitionen enligt DSM (där de skriver ner alla diagnoser och vad som "krävs för att få dem") för att klassas som deprimerad.

1. Sänkt stämningläge under större delen av dagen.
2. Markant förlust av intresse.
3. Betydande viktändring.
4. Sömnsvårigheter eller överdrivet sömnbehov.
5. Psykomotorisk oro (att det kryper i kroppen).
6.Trötthet eller förlust av energi.
7. Känsla av värdelöshet eller överdriven skuld.
8. Försämmrade möjligheter till mental koncentration.
9. Återkommande suecidtankar.

- Minst fem av de ovanstående ska ha visat sig samtidigt under en två-veckorsperiod. En av kriterierna måste vara 1 eller 2.

Jag skriver inte det här för att jag vill att ni ska diagnosticera er själva. Jag skriver det för att ni ska få ett hum om att ni kanske bör ta kontakt med någon, ifall något av det ovanstående är så jobbigt att det hindrar er att leva ett normalt och hälsosamt liv.

1 kommentar:

  1. Just en sånhär lista som hjälpte mej att inse för ett halvår sedan, när jag tänkte check, check, check, check.... Då var det tungt att inse men nu har det hjälpt mej otroligt mycket, att veta att det ska inte vara såhär, jag är sjuk. Tack för en fin blogg! Får jag fråga vad du tänker dej för jobb efter utbildningen? (Funderar också på den)

    SvaraRadera