måndag 20 februari 2012

Lång och svajig väg ut ur depressionen.

Att visa upp sig med namn och bild i tidningen för att berätta om sina depressioner är inte en självklarhet – inte ens år 2008 när de flesta vinklar av våra intima liv redan har exponerats av tv-kameror i närgångna reportage. Hade det varit en kroppslig sjukdom vore det nog lite lättare. Fortfarande finns en gammal skamstämpel kring de själsliga sjukdomarna trots att så många drabbas av dem. Ungefär varannan kvinna och var fjärde man får en depression någon gång i livet, enligt en svensk studie. De flesta av dem som drabbats en gång blir sjuka igen. Omkring fem procent av alla vuxna tar någon gång hjälp av sjukvården på grund av depression. Depressionssjukdomar är bland de största orsakerna till ohälsa, produktivitetsbortfall och arbetsoförmåga i hela världen, enligt WHO.


– Man ska undvika negativ stress, sköta sina måltider, sova regelbundet, omge sig med goda vänner, försöka hitta en rolig och bra fysisk aktivitet, göra roliga saker som att fika, gå på bio eller teater. Men också att försöka förstå sin personlighet i ett större perspektiv med det arv man har till exempel. Att försonas och acceptera att man har den här känsligheten, kanske faktiskt vara stolt över den. I vissa lägen är den en fördel. Jag tycker att jag har lätt att lyssna på och känna av andra människor. När jag var liten kallade mamma mig ”familjens lille psykolog”.


Lite utdrag ur en artikel på SvD som jag tyckte var intressant. Skönt att det finns fler som försöker få bort tabun kring ämnet! Heja dig Tony Wallgren


http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/lang-och-svajig-vag-ut-ur-depression_1202777.svd

1 kommentar:

  1. Hej! Hittade hit för några dagar sen och har nu läst igenom hela bloggen. Måste bara säga att jag gillar den jättemycket. Jag har själv depression och känner igen mig i massor av det du skriver, det är himla skönt att veta att det finns andra som känner likadant, är så lätt att tro att man är ensam i världen om att ha det såhär annars. Så tack för att du driver den här bloggen och hoppas att det kommer ljusna för dig <3

    SvaraRadera