söndag 19 februari 2012

Hur de olika punkterna visade sig hos mig.

Jag tänkte knyta an lite till det senaste inlägget, om vad jag har haft problem med. Till att börja med stämde punkt 1. Jag var seg och trött och aldrig riktigt glad längre. Jag kunde skratta med helt plötsligt dog det bort och den där sköna känslan efter att man har skrattat var som bortblåst. Jag blev mer och mer avtrubbad kändes det som. Som om jag var i en lite bubbla.


Sedan stämde punkt 2. Jag orkade inte bry mig om någonting. Jag orkade inte duscha. Jag ville inte hitta på något då det var för jobbigt. Jg orkade inte bry mig om att spela glad längre.


Punkt 3 passade in även den. Jag tappade i vikt och slutade träna. Så min kropp gick från vältränad till smal och vek. Jag mår illa när jag får ångest och blir orolig. Så det har väl med det att göra. Jag får inga hungerskänslor.


4:an stämde oerhört bra. Jag kunde sova i upp till 18 timmar om dagen. Jag var aldrig pigg och jag sov och sov och sov. Men de säger ju att sömn är bästa försvaret. Om man inte får sömnproblem och inte kan sova vill säga. Men jag kunde det. Och jag ville bara sova bort allt jobbigt. Det var så mycket enklare än att behöva känna och tänka. Jag blev utmattad av att sova så mycket och trött av att jag inte åt ordentligt. 


Även punkt 5 stämde. Det kröp i armar och ben på mig och jag häll ständigt på att vika på ena foten eller pilla med fingrarna. För nr jag satt still kände jag hur det pirrade och kröp i kroppen. 


Som ni kanske redan räknat ut stämde även 6:an.


Nummer 7 - check. Värdelös, hemsk, oälskbar, skuld, skuld, skuld. You name it. Det är fortfarande mitt största problem. Jag känner mig inte värdefull eller vad man ska säga. Jag tycker inte att jag är vidare bra på någonting, och jag tycker inte att jag har något speciellt att bidra min omgivning med. Jag tror ju till exempel inte att Casper älskar mig så högt som han säger. Och jag tror att han någon dag kommer tröttna på mig och allt jobbigt som hör där till. Jag tror inte att mina vänner egentligen tycker om mig. Utan att jag bara är en jobbig svans de måste ha med för att vara snälla. Jag tycker jag är ganska ful och medelmåttig på de flesta sätt. Så det är något jag måste jobba ännu mer på.


Punkt 8 stämde även den in. Jag har alltid haft svårt att koncentrera mig. Så länge jag kan minnas. Och det är faktiskt ett större problem än vad man kan tänka sig. Det försvårar endel. Speciellt nu när jag pluggar på så pass hög nivå. Även när jag pratar med folk kan jag komma på mig själv i att mina tankar har driftat iväg en bra bit. Eller att jag hittat något "roligare" att titta på. Som ett barn. Eller en hund. Men det jobbar jag fortfarande med mycket. Jag ska bli bättre även på det.


Och så kommer vi till den härliga 9:onde punkten. Visst, har varit där med. Men bara egentligen när det var som allra värst. Men jag tror inte jag skulle våga, eller vilja för den delen heller. Egentligen liksom. Det man vill är ju att få slut på allt det jobbiga. Inte livet i sig. Men när det känns som om det tar över livet, då blir tanken allt vanligare.


Ja som ni ser har jag varit på i stort sett alla punkter. Och jag har mycket kvar att jobba med på de flesta. Jag blir fortfarande jätte trött i vissa perioder när jag inte mår så bra. Jag har svårt att koncentrera mig och få saker gjort. Och min självkänsla... Den måste jag börja jobba upp lite. Men nu har ni en liten bild utav hur de olika punkterna kan kännas och visa sig. 


Kram på er, hoppas ni har haft en fin helg!

1 kommentar:

  1. Hej,

    Jag såg länken till din blogg på aftonbladet-bloggen "sjukt jobbigt". Jag vill dela med mig nånting som jag vet kommer hjälpa mot deppression. Det är ett amerikanst personlig-utvecklingsprogram som heter The Holosync Solution. Jag använder själv det här programmet, det har haft en sån stark positiv inverkan på mitt liv att jag vill dela med mig av det till så många som möjligt. Gå in på www.centerpointe.com och klicka på "End Depression". Dessutom har dom ett-års pengar tillbaka garanti, så du kan testa Holosync ett helt år utan någon risk. Jag skulle själv aldrig skicka tillbaka det, inte ens för tio gånger pengarna. Så bra är det, jag skojar inte! /Samuel

    SvaraRadera