onsdag 21 december 2011

Vad är Du bra på?

Något som jag tycker är väldigt svårt är att ta komplimanger eller säga saker som jag är bra på. Jag kan inte tro på att det folk säger faktiskt är sant. Och jag kan ärligt talat inte komma på vidare mycket som jag är bra på. Men idag på PPU'n (personlig, professionell utveckling) så avslutade vi med att alla fick säga något bra om allihopa. Och det tycker jag är oerhört jobbigt. Men nu behövde jag visserligen inte säga saker om mig själv. Tack och lov. Men ändå. Jag fick sitta där och le som ett fån och lyssna vad de andra hade att säga. Vilket bland annat var att jag var på bra att lyssna, jag var extremt empatiskt och spred god stämning. Men det kan jag nog ändå känna att de passar in på mig. I alla fall i vissa fall.

Men nu till saken. Jag har en liten uppgift och "övning" till er. Jag tänkte att ni med ska få öva på det här att hitta bra saker hos er själva! Så skriv ner tre saker som är bra med er själva, i kommentarsfälltet, och skicka det. Och det är viktigt att ni verkligen "skickar iväg" det. För det blir så tydligt när man ser det framför sig och när man inser att andra faktiskt kan se det. Det blir på riktigt liksom. Så klappa er själva på axeln nu och se på er själva. För jag är säker på att ni alla har många fina kvalitéer :)

5 kommentarer:

  1. Känner igen mej helt och hållet, men det var ett tag sen nu! Så kan jag så kan du! :) Tre bra saker med mej:
    1 Jag vågar gå min egen väg, stå för mina intressen och värderingar även fast de ofta skiljer sig en del från de i min omgivning och ålder.
    2. Jag är modig, jag gör ofta saker jag tycker är läskigt eller t.om har en jävla ångest för, just för att jag innerst inne vill och vägrar låta mej styras av mina rädslor.
    3. Jag har äntligen lärt mej att ta hand om mej själv, att lyssna på min kropp och mitt psyke och samarbeta med mej själv istället för att vara destruktiv. En av livets viktigaste läxor tror jag.

    Nu vill jag ha ett inlägg med dina 3 bra saker! När jag kände som du verkar känna, att det för det första var svårt att hitta något, och för det andra otroligt jobbigt att säga det om man kom på minsta lilla, så började jag iallafall med små saker som inte behövde vara fantastiska, men ganska bra ändå. Som att jag trotsa allt har ganska fina ögon. Att jag kan spela två instrument. Att jag är rätt bra på att lyssna på och stötta mina vänner ändå.

    SvaraRadera
  2. 1. Social
    2. Målmedveten
    3. Omtänksam

    Det är inte lätt att skriva tre bra saker om sig själv. Så kom igen nu, skriv ni med :)

    SvaraRadera
  3. Tack för din öppenhet! Det värmer att höra att folk delar med sig.

    Hehe, jag anade nästan att du skulle säga det. Så ja... Tre bra saker med mig...

    1. Jag tycker faktiskt om mitt hår, när det har en bra dag(!).
    2. Jag är nog väldigt omtänksam.
    3. Jag är en bra matte till min lilla prinsessa.

    Oj, det var svårt. Fick till och med be om hjälp. Men där har ni i alla fall mina tre! :)

    SvaraRadera
  4. Testa att skriva ett cv! Då får man verkligen leta och ta fram sina "bra" sidor. För dom finns så klart, det är bara det att det är så mycket lättare att se dom dåliga, om man har den läggningen...

    3 bra sidor hos mig:
    Jag är empatisk, fantasifull och har humor.

    Utseendemässigt är jag hyfsat smal, har fina ögon och fint hår. (Jag är så mycket "vackrare" när jag mår bra på insidan, that´s for sure...)

    Jag vet förresten en som skriver ned 100 (!) saker varje dag som hon är tacksam över... Har inte testat detta, men det skadar inte att tänka på vad man har istället för vad man inte har...

    SvaraRadera
  5. Hej!God jul! Här kommer min skrytlista hihi.
    1. Rolig
    2. snäll (oftast)
    3. Trevlig
    4. Ärlig
    Det var faktiskt lite svårt att komma på något.
    Kram Agneta Blomberg

    SvaraRadera