fredag 11 november 2011

Depression och hösten.

Det skrivs och pratat mycket om att hösten är den värsta årstiden för de som är deprimerade. Det kanske stämmer? Jag känner dock ingen större skillnad. Men jag har letat reda på lite fakta om det.

Vid depression ändras ämnesomsättningen i hjärnan. Balansen mellan olika signalsubstanser som serotonin och noradrenalin förändras. Det är inte ovanligt att sjukdomen uppträder hos flera olika personer i samma släkt, det vill säga att sjukdomen till viss del har en ärftlig bakgrund.

Stora och svåra händelser i livet, årstidsväxlingar, vissa mediciner, missbruk av alkohol eller andra droger kan också påverka ämnesomsättningen. Antidepressiv medicin verkar genom att öka mängden serotonin och/eller noradrenalin i hjärnan.

En del depressioner har ett tydligt årstidsbundet förlopp, det vill säga de uppträder vanligen vid samma årstid - vanligen höst, vinter eller vår. I sådana fall talar man om Seasonal Affective Disorder (SAD), dvs årstidsrelaterad depression. Sjukdomen är mycket vanligare i länder med tydliga årstidsväxlingar och är praktiskt taget okänd söder om Medelhavet. Liten ljusmängd och låg temperatur kan vara en orsak till SAD.

http://www.netdoktor.se/depression/?_PageId=848

6 kommentarer:

  1. Ganska spontant utan att känna efter tycker jag att allt som redan är ett rent helvete blir ännu mer åt helvete när det blir mörkt och kallt ute.

    SvaraRadera
  2. jag är tvärtom, mår sämre under vår och sommar, precis när det börjar bli varmt och ljust ute. men jag tror att det är mer psykiskt, alltså att det sitter i huvudet och tankarna, än att det har med ljuset eller växlingen att göra. själv mår jag dåligt just av förväntingarna inför sommaren och våren, jag mår dåligt för att det känns som att man "ska" vara så glad för att det är sommar osv.... man ska vara ute mycket, man ska hinna med så mycket, man ska resa bort, man ska umgås osv, man ska visa sig i bikini, osv osv.... och jag mår skitdåligt av alla kraven och vill bara stänga in mig istället, inte prata om ala semesterresor jag inte kommer kunna göra.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är jobbigt när ljuset försvinner och vill bara vara hemma och mysa under filten. Vill inte gå utanför dörren mer än nödvändigt och kräver mer sömn än annars. Höstdepression, eller i alla fall en släng av sådan. (Käkar antidepp)
    På våren blir jag glad över de första varma strålarna, men sen när vi ställer om klockan till sommartid, känns det som om ljuset och sommaren kommer för snabbt, hjärnan hinner inte med och då blir jag deppig för det.
    Håller även med Charlotte om att det är mycket krav under sommarhalvåret. Jag kan dra ner persiennerna och kolla på TV mitt på soliga dagen ibland, bara för att slippa kraven en stund. Vackert väder kräver...
    Men ljuset gör ändå att man får mer energi och orkar mer. I slutet av sommaren sörjer jag lite för att sommaren är slut och vintern ligger framför oss.
    Nu i november är tröttheten alltid närvarande och jag försöker gå ut på lunchen för att få lite dagsljus i alla fall. Så, ja, jag påverkas av årstiderna och ljuset och sommartid/vintertid.

    SvaraRadera
  4. trevlig helg! hoppas du hittar på nåt kul :)

    SvaraRadera
  5. Känner verkligen igen det där! Jag fick diagnosen depression för några år sedan (jag är nu 20) och jag har verkligen känt att det, om möjligt, blir något värre under höst/vinter-halvåret. Vet inte riktigt varför, men varje år när sommaren börjar gå mot höst blir jag orolig för oron, om du förstår vad jag menar. Jag börjar liksom gruva mig redan då för jag vet vad som komma skall. Känner mig konstig som verkligen tar ut olyckan i förskott på det viset, men jag kan inte hejda det! Men jag ska väl vara glad som åtminstone får sommarmånaderna att må bra, villa upp mig lite och känna mig lycklig. Jag skulle aldrig orka med att leva med samma oro jämt och ständigt.

    Jag hoppas verkligen att du, med hjälp av samtalsterapi osv, kan ta dig ur depressionen!
    Alla är värd att få känna lycka!

    En stor styrkekram!

    SvaraRadera
  6. Mitt varmaste råd till alla som blir påverkade av höstens mörker är att äta d-vitamin tillskott. Visst kan man fortfarande bli deppig över saker men man vet iaf att man har alla ämnen i kroppen som man saknar pga solen lyser med sin frånvaro :)

    SvaraRadera