fredag 21 oktober 2011

Jag vill tycka om mig själv.

Jag är så trött på att ha så fruktansvärt dåligt självförtroende. Jag har hela mitt liv trott att jag faktiskt haft bra självförtroende. Jag har ju alltid vågat stå för min åsikt och säga till om till exempel en lärare gör fel. Men jag har tydligen associerat fel saker med självförtroende. För just nu känner jag mig så otroligt svag. Jag kämpar dagligen för att få människors godkännande. Bli omtyckt och leva upp till alla ideal. Så fort min pojkvän säger något, som till exempel att han tycker att jag gör bullar på "fel" sätt, så tar jag jätte illa vid mig. Jag vet att det inte är något personligt och att han säger det med kärlek och humor. Men det hjälper inte. Jag hör bara att ja gör fel och därmed är jag dålig. Eller om någon i min klass inte gillar min ide till ämne så blir jag jätte förnärmad.
Och det tar på mig. Tillslut är allt jag hör negativt och jag gör egna konstiga kopplingar. Jag tycker att jag är alldaglig och grå. Saknar utstrålning och glädje. Jag är tråkig och energikrävande. Osäker och nervös. Vem kan möjligtvis tycka om att umgås med mig? Eller se upp till mig? Eller vara stolt över mig? Det känns inte ens som att min mamma är stolt över mig. Det är alltid något jag hade kunnat göra bättre. Vilket min syster alltid lyckas göra (men hon är ju underbar så det är inte så konstigt).

Men det är jävligt jobbigt rent ut sagt. Speciellt när jag vet om allt det här. Att jag tar saker på ett visst sätt, och att jag bara hör det dåliga. Jag vet att det finns flera som tycker att jag är helt okej. Och min pojkvän älskar mig över allt annat och är stolt över mig. Jag vet det. Men jag känner det inte. Det känns som påhitt och lögner för att människor inte vågar säga sanningen. Eller är rädda för att såra mig. Och jag kan bara gissa hur jobbigt det måste vara att leva med mig...

3 kommentarer:

  1. Hoppas att allting löser sig , grym blogg annars , besök gärna vår nya blogg http://suckdick.blogg.se/ läs&kommentera kram :)

    SvaraRadera
  2. Hoppas du får en super skön lördag sötis! puss

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag brukar tänka att vadå måste man vara så bra då?!
    Huvudsaken är väl att man gör sitt bästa och är en god människa. Jag säger som Sally och nu citerar jag: Hur skulle världen se ut om alla lyckades?! Man ska njuta av livet och det gör man inte om man känner att man måste vara duktig hela tiden. Man ska leva för sig själv och inte för andra . Skit i vad din mamma tycker och tänker. Du är vuxen så hon har ingen makt över dig. Du får inte vara rädd för att säga emot . Det är din rätt. Mammor är alltid mammor och ska ha sina åsikter men du behöver inte bry dig om du inte vill. Försök att vara ärlig mot henne och säg vad du tycker. Om hon blir ledsen eller arg så låt henne bli det då. Du har rätt till din åsikt. Vet att vissa människor är starka och att man kan känna sig liten bredvid dom. Höj rösten. Det är faktiskt skönt att säga vad man tycker ibland.
    Det är verkligen bra med djur. Dom är så ärliga och fina. Kärlek till djuren.
    Kram Agneta Blomberg

    SvaraRadera