tisdag 18 oktober 2011

Varför kan hon inte förstå?

Jag pratade med min mamma om att vi kanske blir kickade ur lägenhet. Och genast blev hon tyst och avvaktande. Och jag vet precis vad det betyder. "Suck, nu har hon gjort ytterligare ett felaktigt val. Om hon bara kunde göra som jag säger åt henne. Hur ska jag nu manipulera henne till att göra rätt sak? Jag trodde jag fostrat henne bättre..." Ungefär det är det vad det betyder. Sen började hon prata om att hon trodde att han inte behandlade mig bra och att jag borde stå upp för mig själv. Men det är ju precis det jag försöker göra, fast mot henne. Men jag vågar inte bråka med henne, och vågar inte bli arg. Jag vet inte varför. Men på något sätt känner jag att jag måste vara mamma till lags och skydda henne från det lilla jobbiga jag kan. Jag vet att hon egentligen bara är orolig. Jag har inte haft några bra killar innan, Men det är skillnad på det nu. Och hon måste ge honom en chans. Oavsett om hon tycker att alla killar i allmänhet är svin. För han är underbar. Och han är perfekt. Jag orkar inte med att behöva linda in allt jag säger till mamma för att skydda henne. Hon måste förstå att jag är vuxen och mogen nog att göra mina egna val. Stötta mig i dem istället.

4 kommentarer:

  1. Känner igen det där... Att man måste linda in verkligheten lite, för annars blir morsan orolig. Grejen är den att både hon och jag har ångest, men hon är mer benägen att oroa sig och har ofta katastroftankar. Då blir jag "tvärtom" och försöker tona ned det hela.
    Jag är 40 år och har för det mesta en väldigt bra kontakt med min mor, men ibland glömmer hon att jag faktiskt är vuxen och inte behöver göra som hon säger. Då får jag markera lite extra.

    Gör det du med! Markera. "Hit, men inte längre. Här går min gräns. Jag lyssnar gärna på vad du säger, men jag bestämmer själv om mitt liv."

    SvaraRadera
  2. Ja jag antar att hon beter sig som hon gör i vissa situationer för att hon inte mår bra själv. Men kan hon inte bara för sig egen och vår skull säga som det är. Sluta och dölja saker? Men det är som du säger, jag måste våga markera och säga ifrån. För bådas skulle.

    Tack för dina ord.

    SvaraRadera
  3. För att du ska må bättre måste du nog träna dig på att lita mer på dig själv, vad DU vill, vad DU känner och vad DU tycker.Du är bra som du är och det du tycker och vill är ok. Det är så lätt att "tappa bort" sig själv för att det finns människor i ens närhet som försöker styra en. Jag tror också att de mår dåligt innerst inne. Man hjälper nog både sig själv och dem genom att säga: - "stopp, nu räcker det, jag är vuxen och gör det som känns rätt för mig". Lyssna mer på dig själv, lyssna inåt. Du är värdefull för att du är du ♥ Kram från mig

    SvaraRadera
  4. "Det du tycker och vill är okej." Den meningen tog hårt. Det låter så fint, och så riktigt. Jag ska minnas den meningen när jag vill säga ifrån och stå upp för mig själv. Det kan hjälpa. Tack <3

    SvaraRadera