söndag 16 oktober 2011

Orsaker till depression?

Taget ur en artikel i Dagens Nyheter:

I dag tror forskarna att det finns både biologiska och psykosociala orsaker till depression, som kan väga olika tungt i olika fall. Ärftlig sårbarhet samverkar med miljön. Det är omöjligt att i det enskilda fallet säga exakt ”varför” en person drabbas av depression.
De flesta är överens om att hjärnans signalsubstanser spelar en viktig roll. Signalsubstanserna är ”budbärare” mellan hjärnans celler och reglerar känsloliv, motorik och mycket annat. När det gäller depression är det framför allt signal­substanserna serotonin, dopamin och noradrenalin som är inblandade.

1 kommentar:

  1. Ja det är nog som sagt många saker som spelar in. Jag har själv mått dåligt och jag vet fortfarande inte riktigt varför... Men jag är glad att det är någon som vågat starta en blogg om det här. Jag hade uppskattat det när jag själv mådde dåligt. Så fortsätt med det du gör, och lycka till med allt.

    SvaraRadera