fredag 7 oktober 2011

Psykosomatiska reaktioner.

Det kryper i kroppen och jag mår illa just för att de känns så konstigt inniti mig. Jag har ont i magen och i axlar och nacke. Huvudet bulltar. Det är så sjukt konstigt hur de kan ta sig fysisk form när man mår pykiskt dåligt. Det kallas faktiskt för psykosomatiska reaktioner. Kroppen reagerar på den psykiska smärtan med att "framkalla" fysisk smärta. Och det är viktigt för andra att då inte strunta i att man söger att det gör fysiskt ont eller att man känner sig konstig. För det är äkta smärta och känslor. Vilket jag tycker är oerhört konstigt, och också skrämmande...

1 kommentar:

  1. Bra blogg!!! Jag fick själv diagnosen ångest och depression för några år sedan. Jag har fått prova olika mediciner osv. Sedan ledde det till ett missbruk som jag nu tagit mig ur (tack och lov). Jag tycker det är jättebra att du har en blogg om detta. För när jag fick min diagnos kände jag mig dum i huvudet och väldigt ensam, skönt att veta att man inte är ensam! Lycka till med allt och hoppas du hittar din väg som får dig att må bättre och blicka framåt! TACK FÖR EN ÄKTA BLOGG!

    SvaraRadera